=
عالم الاخبار

صورة رجل يؤدي صلاة العيد فوق “العجَلة ” تتحول إلى كارثة أسرية

يتداول نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي، منذ صباح أمس ، صورة رجل يصلي صلاة عيد الأضحى وهو معتَلٍ “عجلته ” في مدينة المحلة في مصر .

و قد أثارت الصورة جدلا واسعا في مواقع التواصل الاجتماعي بعد دقائق من نشرها ، و جرى تداولها بكثرة ، مع تعليقات تعارض فِعل الرجل و تسخر منه .

و في تفاصيل ما جرى ، قالت ابنة الرجل إن والدها عانى من أزمات و مشاكل ، صحية واجتماعية ، بعد نشر هذه الصورة وتداولها بكثافة في مواقع التواصل الاجتماعي .

وقالت ابنة المعني بالأمر : ” أنا من مدينة المحلة الكبرى ، والدي كانْ بيصلي صلاة العيد في مساكن شركة مصر ، و كان راكب العجلة بتاعته ، بيصلي عليها ، و في شاب صوّره ، حرْفيًا إحنا اتّفضحنا، أنا و إخواتي ، بسبب الصورة دي.. و نزلت على شبكة أخبار المحلة.. كلمنا الشاب اللي منزّلها وحذفها ، بعدها أحد المعارف لقيناه بيكلمنا بيقولنا دي نازله على المحلّة مباشر “.

و تابعت : ” إحنا بنات و كلنا متجوزين و إخواتي حصل بينهم و بين أزواجهم مشاكل و غضبة في بيت أهلي عشان أهالي أزواجهم قعدوا يتّريقو ويضحكو.. وطبعا، حاجه تمس كرامتنا.. حصلت مشاكل ، و حاليا أخت من إخواتي واقفة على الطلاق بسبب الموضوع ده ، و بابا ما يقصدشّ يعمل حاجة زيّ دي ، هو كان خايف العجلة تِتّسرق.. كلمت الشاب اللي ماسك إدارة الصفحة بتاعت ” المحلة مباشر” بس ما ردش و عملْ لي بلوك “.

و أضافت ابن صاحب الصورة : “مع الأسف ، المحلة صغيرة و إحنا مش عارفين نشيل الصورة دي إزاي . والدي جات لو جلطة ، نصف جسمه الشمال مش بيتّحرك بسبب الصورة من كتر التليفونات اللي جات من المعارف و القرايب و المشاكلْ اللي حصلت في بيوت إخواتي ، واحنا في المستشفى من الساعة الرابعة بسبب اللي حصل “.

الوسوم

مقالات ذات صلة

إغلاق